Professor Wim Decock receives the Max Planck-Humboldt Medal 2022
Professor at ULiège and UCLouvain, Wim Decock receives this prize for his work at the crossroads of the history of law, theology and the history of economic thought.
As a public university open to the world and is anchored in the scientific, cultural and economic development of its region, the University of Liège relies on its three pillars: teaching, research and civic engagement.
ULiège trains responsible citizens who are provided with cutting-edge knowledge and critical thinking, are able to share knowledge and can push forward an increasingly complex world.
ULiège develops and promotes excellence in research, multidisciplinary and direct engagement with its instruction.
Global exposure is a top priority at the University of Liège. The institution offers a wide range of international mobility opportunities to students, researchers and staff, enabling them to enhance their cross-disciplinary skills and language knowledge.
ULiège: an experience of daily living. Located in 3 cities and 4 campuses, the university is a key player in terms of the environment and mobility.
Cette enquête à laquelle la Fédération Wallonie-Bruxelles participait pour la première fois permet de comparer les conditions de travail et les perceptions du métier d’enseignant dans 48 pays.
L’OCDE vient de publier les résultats de TALIS (Teaching And Learning International Survey), une enquête internationale menée tous les cinq ans depuis 2008 sur les conditions d’enseignement, d’exercice du métier d’enseignant et sur les environnements d’apprentissage. L’enquête a donné la parole aux enseignants du niveau secondaire et aux chefs d’établissement dans 48 pays.
La Fédération Wallonie-Bruxelles y participait pour la première fois en 2018. La mise en œuvre de l’enquête pour la Belgique francophone a été confiée au Service d’Analyse des systèmes et des pratiques d’enseignement de l’Université de Liège, dirigé par la professeure Dominique Lafontaine.
L’enquête a concerné les enseignants du 1er degré de l’enseignement secondaire et leurs chefs d’établissement. En Fédération Wallonie-Bruxelles, un échantillon représentatif de 120 écoles a été constitué, et dans chaque école, 20 enseignants ont été invités à répondre à un questionnaire en ligne d’une durée approximative de 45 minutes. Les données sont publiées en deux vagues : ce 19 juin 2019 puis mars 2020.
L’enquête TALIS permet de récolter des données précises et représentatives sur les métiers, les conditions de travail, les pratiques et les représentations, et de les mettre en perspective en les comparant à celles des autres pays de l’OCDE et plus particulièrement celles de systèmes éducatifs proches, comme la Flandre, la France et l’Angleterre, ou exemplaires, comme la Finlande.
Fiche TALIS/OCDE pour la Fédération Wallonie-Bruxelles
Professor at ULiège and UCLouvain, Wim Decock receives this prize for his work at the crossroads of the history of law, theology and the history of economic thought.
Jean-Michel Lafleur and the researchers of the CEDEM at ULiège, draw up an assessment of six years of research on access to social protection for mobile individuals.
The consortium - of which the University of Liège is a member - is committed to developing a common approach to research to build bridges between universities and their cities.